Semana Santa in de mooiste stad van Peru. We zijn in Arequipa!

Semana Santa, de heilige week, is kerkelijk en cultureel gezien een van de belangrijkste, zo niet DE belangrijkste week in het jaar hier in Peru. En wij brengen hem door in Arequipa.

Volgens velen is deze stad in het zuiden van Peru, hoog in de Andes, de mooiste stad van het land. Ik heb nog niet genoeg van Peru gezien om dat te kunnen beamen. Maar dat de stad mooier is dan bijvoorbeeld Lima, dat is absoluut waar. Kan het nog mooier? Ik kan het me niet voorstellen. Een betoverend mooie, koloniale stad is het.

Gisteravond kwamen we aan, na een race tegen de klok en tegen het verkeer. We haalden de jongens op school op. Dat was een uitdaging op zichzelf. De school is gigantisch en kind een was een rekentoets aan het afmaken aan de ene kant van de campus terwijl kind twee aan de andere kant naar de zwemles van zijn klas keek (hij mocht nog niet zelf zwemmen vanwege zijn elleboog). De gezellige receptioniste van de lagere school, waarschuwde me voor het drukke verkeer maar hield me wel zo lang mogelijk vast bij haar balie. Enigszins gestresst rende ik twintig minuten later dan gepland de poort uit met de jongens in mijn kielzog. Naar de taxi waar Arjen op ons wachtte. De rit naar het vliegveld was simpelweg eng. Meer dan eens waren we ingesloten door enorme trucks die nonchalant over middellijnen rijden, dodehoek spiegels negerend. Jakkes wat eng.

Het inchecken verliep gelukkig soepel en de vlucht was heerlijk relaxed. In Arequipa werden we opgewacht door iemand van ons hotel. In een charmant rammelend busje reden we bij een ondergaande zon Arequipa in. Ons hotel – het charmante La Casa de mi Abuela – ligt tegen het historisch centrum aan en heeft een prachtige tuin met zwembadje. De perfecte uitvalsbasis voor een gezin. Natuurlijk zijn we wel het enige gezin hier. De overige gasten komen allen uit Europa zo te zien en te horen.

Vanuit het hotel is het beroemde Plaza Mayor snel te belopen. Onderweg stuitten we op een avondlijke processie, een van de eerste in de aanloop naar Pasen. Beelden van Jezus en Maria werden door de straten van het historisch centrum gedragen door groepen gelovigen. Prachtig versierd met bloemen. De beelden werden vergezeld door gebeden prevelende mensen, kaarsen verlichtten hun pad naar het grote plein. De processie werd geleid door enkele geestelijken en een harmonie. Hun muziek bracht me terug naar De Bronk in Eijsden, waar ik als kind ieder jaar naartoe ging met mijn ouders en zusje. Het ontroerde me intens. Juist in deze week waarin mijn ouders vijftig jaar getrouwd zijn me zo verbonden te mogen voelen met mijn katholieke roots en mijn jeugd. De jongens waren ook onder de indruk, maar ze hadden ook enorm trek.

We hadden nog niets geregeld voor het avondeten. Niet slim. In Arequipa zijn veel goede restaurants maar reserveren is verstandig. Uiteindelijk konden we terecht bij La Trattoria del Monasterio, een Italiaans restaurant waarvan het menu door de beroemde Peruaanse chef Gaston Acurio werd ontwikkeld. We aten er heerlijk.

Vandaag konden we Arequipa dan ook bij daglicht aanschouwen. We brachten vooral veel tijd door in het Monasterio de Santa Catalina. Een in 1580 gesticht klooster dat met zijn 20.000 vierkante meter een stad binnen Arequipa vormt. Nog steeds leven er twintig nonnen in dit klooster. Zij leven volledig afgescheiden van de maatschappij, biddend en bordurend brengen zij hun dagen door. Moeilijk voor te stellen dat de oude, voorname families een of twee dochters aan het klooster overdroegen op de leeftijd van twaalf jaar. Op die leeftijd werden ze volwassen geacht en konden ze ofwel uitgehuwelijkt worden aan een man of, nou ja, aan de kerk. Het was een uitermate kuise periode. De vrouwen mochten zichzelf niet eens naakt aanschouwen. Gebaad werd in de gewaden waarin de nonnen zich hulden.

We zagen de leefruimtes waar de nonnen met hun slaven een huishouden deelden. Ieder van de tachtig huisjes had zijn eigen keuken, slaap- en leefruimte en waskeuken. De slaven – vrouwen die zonder salaris al hun tijd binnen de muren van het klooster doorbrachten om voor de nonnen te zorgen, woonden naast de keuken.

In de tuin van het klooster bleek heerlijke appeltaart en nog betere koffie geserveerd te worden. Een bijzondere plek, niet te missen voor eenieder die Peru bezoekt.

Voor vanavond zijn we voorbereid: we hebben een tafel geboekt bij ZigZag waar kaasfondue wordt geserveerd. Morgen vieren we Arjens vijftigste verjaardag in Arequipa. De dag erna rijden we naar ons volgende hotel, bij het beroemde Colca Canyon waar we hopelijk de condors in het wild mogen aanschouwen! Lees daar meer over in mijn volgende blog!