Ecuador, here we come!

Nog drie nachtjes slapen, klagen de kinderen. Dan gaan we op reis. Zin in Ecuador hebben ze wel. In het avontuur, de vele bijzondere plekken die we gaan zien. Minder zien ze uit naar de lange rit die we voor de boeg hebben. Waarom is Peru ook zo groot?

Zaterdagochtend vertrekken we voor de eerste etappe. Een negen uur durende rit naar Huanchaco, ongeveer halverwege op de route van Lima naar de grens met Ecuador. Negen lange uren door de woestijn. De dag erna rijden we direct door naar onze volgende stop, Mancora. Daar zullen we vier dagen blijven. Kerstmis vieren aan zee, misschien wat surfen, zwemmen met zeeschildpadden, wandelen langs het strand, lekker eten. Voor Kerstavond zijn we uitgenodigd voor een gezellige BBQ door een bijzondere Nederlandse vrouw die de rust en de Peruaanse levensstijl – dichtbij de natuur – heeft omarmd. Heel bijzonder haar eindelijk te gaan ontmoeten. Ons eerste contact – via Facebook – stamt van de periode toen wij net in Peru woonden enhet land geteisterd werd door grote overstromingen.

Deze week ben ik druk met de voorbereidingen voor onze reis. Hoewel, in feite zijn we er al een paar maanden mee bezig. Inmiddels hebben we de reis volledig uitgestippeld, hospedajes en lodges zijn geboekt. Zeker niet de duurste, maar ook niet de goedkoopste. Een beetje comfort is wel prettig en af en toe een plek waar we kleren kunnen laten wassen is wel zo handig aangezien we voor niet meer dan 7 dagen aan schone kleren zullen meenemen. We verblijven in hutjes op het strand, lodges hoog in de bergen, eenvoudige hotelletjes in een paar stadjes, een lodge in de jungle, een hacienda… Erg gaaf!

De voorbereidingen stoppen natuurlijk niet bij het vinden van fijne plekken om te overnachten en te maken wandelingen, te bezoeken steden en stranden om te relaxen. Een maand reizen door voor ons nieuw gebied, brengt ook andere uitdagingen met zich mee. Denk aan het kopen van een powerbank die door zonlicht kan worden opgeladen, bescherming tegen muggen, lakenzakken en een paar slaapzakken wassen, voldoende zonnebrandcrème, een instrumentje om gif mee uit te zuigen regelen, zeep voor een handwasje, een complete verbandtrommel… Antibiotica ook, want een vakantie zonder oorontstekingen en maaginfecties (zeker in deze contreien) zouden we bijzonder verwelkomen maar we gaan er niet vanuit. Door schade en schande, zegt men dan. Niet te veel kleren, maar wel iets voor elke temperatuur. Van UV-werende zwemshirtjes en
-broeken tot windstoppers, mutsen en sjaals. Want we bewegen ons van de zeespiegel tot 4.000 meter daarboven en alles daartussen in.

De auto heeft een grote beurt gehad, de voorbanden zijn vervangen. De Ipads van de jongens worden voorzien van een aantal leuke films voor onderweg en onze oudste zorgt voor playlists voor de lange uren op de weg. Ongelezen boeken op mijn e-reader en ‘echte boeken’ voor de rest. Uno natuurlijk, een schaakbord en misschien een ander leuk spel. Tekenpapier en stiften. Zaklampen. Geheugenkaart fototoestel leeg, opladers voor alle apparatuur (ongelooflijk eigenlijk, wat je meesjouwt op zo’n reis). Veel water, koekjes en crackers. Fruit voor de eerste dagen. En dan natuurlijk die stapel Lonely Planets en Rough Guides van Peru en Ecuador en routekaarten. In Ecuador kunnen we niet rijden op Google Maps, geen 3g immers. We hebben wel bij onze Peruaanse provider geregeld dat we onze telefoons in Ecuador kunnen gebruiken, maar dat zal beperkt zijn tot een paar MB per dag.

Ik ben van plan om deze blog te gebruiken om jullie op de hoogte te houden van onze avonturen! Als er wifi is althans. Maar dat zal op de meeste plekken wel goed zitten.

We wensen iedereen alvast hele fijne Kerstdagen, waar je deze ook doorbrengt. En dat het nieuwe jaar goed mag zijn. Voor iedereen. Waar dan ook ter wereld.